امام جمعه سبزوار در گفت‌وگو با «بسیج»:

 عزاداری برای امام حسین(ع) برای بقای اسلام است

امام جمعه سبزوار گفت: با اشاره به‌ضرورت عزاداری و دلایل عقلی و دینی آن بیان کرد: همان‌طور که خداوند آب را سبب حیات و بقای زندگی درروی کره زمین قرار داده برای تمامی ارکان حیات و بقای آن نیز همانندی قرار داده است.
کد خبر: ۹۲۶۹۹۸۷
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
آیت‌الله غلامرضا مقیسه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ با بیان اینکه درخت تنومند دین نیازمند رسیدگی و آبیاری است تأکید کرد: این عزاداری اباعبدالله حسین است که سبب آبیاری درخت دین می‌شود و هرساله جانی تازه بر روح و کالبد اسلام می‌دمد.

مقیسه با اشاره به اینکه در طول تاریخ علما و دین شناسان با ضرورت‌های عقلی و دینی بر موضوع زنده نگاه‌داشتن عزاداری‌ها تأکید مؤکد کرده‌اند و خود برای این مراسم پای در عرصه میدان گذاشته و همیشه در خط مقدم برگزاری مجالس بوده‌اند ادامه داد: رفتار بزرگان و ائمه هدی در برگزاری پرشور این مراسم و علنی کردن مجالس حجتی است که تکلیف ما را روشن کرده است.

امام‌جمعه سبزوار در ادامه به اشکال مختلف عزاداری اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم به‌صورت منبر و روضه‌خوانی مرثیه‌سرایی و مداحی بایستی با تطبیق بر اسناد دینی معتبر بوده تا هر چه‌بهتر ضرورت حرکت دینی و مطابق با علم عقل سیدالشهدا مشخص شود.

وی با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ جان مردم و از این ویروس تأکید کرد: رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری است درروی که باید در به پا داشتن این مراسمات توجه ویژه‌ای به آن شود.

آیت‌الله مقیسه در خصوص عملکرد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئات و تکایا عنوان کرد: خوشبختانه قشر مذهبی و نوکران امام حسین این موضوع را درک کرده و بر حفظ موارد اعلام‌شده کوشا بوده‌اند کما اینکه تاکنون نیز نشان داده‌اند که یکی از بهترین مکان‌هایی که پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌خوبی رعایت کرده همین مکان‌ها بوده‌اند.

امام‌جمعه سبزوار در ادامه بابیان اینکه در زمان‌ها و اعصار گوناگون اشکال مختلفی از عزاداری بنا به‌ضرورت عقلی و منطقی باهدف حفظ دین انجام می‌شده است و عالمان و صاحب‌نظران نیز ابتکارات جالبی را برای برپایی مراسم داشته‌اند تصریح کرد: شرایط امسال این‌گونه ایجاب می‌کند که علاوه بر برگزاری مراسم روش‌های برگزاری نیز بر حفظ بهداشت باشد که بر این اساس طرحی به اجرا درخواهد آمد که در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی مردم سبزوار همزمان باهم فریاد لبیک یا حسین را از پشت‌بام منازل، خیابان‌ها و ... سر داده و شهر یکپارچه در عزای امام حسین (ع) باشد.

وی بابیان اینکه یکی از موضوعات مهم در عزاداری برای سرور و سالار شهیدان جلوگیری از بدعت‌ها و تحریف‌ها است تصریح کرد: دشمن درصدد است تا با این موضوع از شعائر دینی ما رنگ واقعیت را گرفته و هرروز با تغییر اصل ماجرا ما را از اصل دین درو کند.

آیت‌الله مقیسه با اشاره به اینکه شیوه مقتل خوانی یکی از موضوعات مهمی است که علاوه بر سندیت می‌تواند ضرورت دینی بودن عزاداری را مشخص کند تأکید کرد: روحانیون و مداحان را به استفاده مقاتل معتبر در روز عاشورا دعوت می‌کنم تا با مقتل خوانی علاوه بر عزاداری و اشک بر امام حسین از تحریف عزاداری و واقعه عاشورا جلوگیری کنند.

وی همچنین در تشریح فعالیت هیئت‌ها و لزوم وجود آن‌ها تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای وجودی این تشکل کاملاً مردمی حرکت برمدار اهل‌بیت است و همان‌گونه که اهل‌بیت کمک به مردم را هیچ‌گاه فراموش نکرده‌اند این موضوع نیز در هیئت‌ها یکی از اصلی‌ترین کار‌ها بوده و شاخصی برای نزدیکی به ائمه به‌حساب می‌آید.

امام‌جمعه سبزوار بابیان اینکه از دیگر ضروریات زندگی حرکت در مسیر اخلاق و خوبی‌ها است تأکید کرد: بیان فضائل اخلاقی مانند ایثار فداکاری و ازخودگذشتگی‌ها درصحنه عاشورا نشان می‌دهد جاودانگی و بقای افراد در حفظ و حرکت بر مسیر اخلاق اسلامی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: هیئتی می‌تواند نام امام حسین را بر خود بگذارد که در مسیری که امام حسین (ع) گام نهاد پای بگذارد و برای بقای دین و اسلام از جان مال و فرزندان خویش نیز مضایقه نکرده و افرادی این‌گونه برای اداره جامعه تربیت کند.

وی با تأکید بر اینکه خروجی یک هیئت می‌تواند افرادی باشد که حضور آن‌ها در هر نقطه از کشور سبب پیشرفت و آبادانی شود ادامه داد: آنچه از یک هیئت انتظار می‌رود تربیت نسلی حسینی برای آماده‌سازی زمینه ظهور است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها